Thursday, September 6, 2007

حقيقة مخيفة وواقع مؤلم

فى لحظة ممكن اقول عليها صدق مع نفسى اومحاسبة لنفسى
قعدت افكر فى حالى
عملت ايه
عرفت مين
صالحت مين
زعلت مين
كسبت ايه
خسرت كام
لقيتنى فجأة سرحت وعينى وسعت على اخرها
لقيت القناع اللى كنت لابساه بقالى اكتر من سنة وقع
وكشف عن حقيقة مخيفة وواقع مؤلم
عن وضع لو استمر هتكون نهايته بشعة
أو بالاصح نهايتى انا هتكون بشعة
الحقيقة دى شالت عنى شبح الأبتسامة اللى كنت باستخبى وراهارغم الصراعات اللى جوايا
اكتشفت انا اللى قتلته
زمان كنت سايباه حر طليق
يروح اى حتة
يرتاح عند اى حد
ماعرفش ايه اللى حصل
بقيت باقتله اول ما الاقيه اتولد
حتى قبل ما يبتدى يتنفس ويكبر
علطول اقتله
ولو مرة سهيت عنه وسبته يكبر شوية
اختلق اعذار غبية واقتله
فوجئت انى بجد باقتل اى احساس جوايا
باستخف من فكرة انى اكون معجبة بحد
واستنكر ان حد يقوللى انتى بتحبى فلان
اقول لأ طبعا دى مجرد زمالة
بعد ما كنت فيض من المشاعر الجميلة والاحاسيس المرهفة
وجدت نفسى فجأة بلا مشاعر كالصحراء التى لم تطئها قدم بشرية منذ زمن
زمان كنت غلط انى سايبة قلبى يتحكم فيا
لكن دلوقتى الغلط اكبر
اديت لعقلى فرصة اكبر من اللى لازم ياخدها
كان غرضى انه يكون صاحب الكلمة الاولى فقط
وبعدها يكمل قلبى المشوار
لكن واضح انه تمادى فى اداء دوره
وتفانى فيه حتى اتقنه
قرر ان يكمل المشوار بمفرده

2 comments:

admelmasry said...

غالبا
ما يترك الانسان العنان لقلبة او لعقلة في التحكم والسيطرة
.
.
.
ولكن عندما يفيق في منتصف الطريق
يشعر باضياع وفوات الاوان
.
.
ولكني اقول دائما
ان مالا يدرك كله
لا يترك كله
.
.
فغالبا هناك طريق اخر
ولكن ينبغي علينا ان نبذل مجهود اكبر كي نراه
.
.
.
تحياتي والسلام

dramaqueen said...

أشكرك يا ادم على مرورك وردك

وربنا يرشدنى للطريق الصح