Wednesday, April 9, 2008

مصر بجد لسة بخير

بجد مصر لسة بخير طالما فيها ناس كدة
امبارح ضاعت منى محفظتى فى الميكروباص وكان فيها كل كارنيهاتى وصورى وصور اصحابى
وكمان كان فيها 100جنية
طبعا كنت عمالة اعيط
وقالولى ممكن المحفظة ترجع لان محدش هيستفيد من الكارنيهات بس الفلوس استعوضى ربنا فيها
قلت مش مشكلة بس المهم البطاقة وكارنية الكلية
كان عندى الحمد لله ثقة بان ربنا هيخلينى الاقيها ومش هتضيع رغم ان اصحابى قالولى مش هتلاقيها
طبعا غير التريقة وتعالى نسلفك طب حد معاة بطاقة يضمنها ونلم من بعضينا ونروحها ......الخ
بعد ما روحت البيت وقلت لهم قالوا نروح نعمل محضر عشان البطاقة
رحت القسم بصراحة كان العسكرى والظابط قمة فى الذوق والاحترام وبجد خلصنا كل حاجة بسرعة تقريبا فى تلت ساعة
لما روحت اتمنيت ان مثلا السواق يكون لقاها وخلاها معاه وهيديهانى
بس انا عارفة ان خيالى واسع وصعب دة يحصل
نزلت تانى يوم الكليةوبادعى ربنا فى كل خطوة انى الاقيها
وصلت الموقف لقيت السواق جاى ناحيتى وبيقوللى اتفضلى المحفظة بتاعتك
وقاللى بصى فيها لاتكون حاجة ناقصة
وقاللى انه فضل مستنينى ولو مش كنت جيت كان هيجيبها البيت
طبعا انا كنت مش مصدقة اللى بيحصل وفرحانة جدا لانى لما كنت باقول لحد انى هالاقيها بكل ما فيها كان بس يقوللى ان شاء الله عشان يطمننى انما محدش مصدقنى
طبعا شكرت السواق جدا جدا بس من ذهولى نسيت انى المفروض اديله عشرة % من الفلوس
قلت خلاص بكرة
وانا مروحة لقيته فرحت اديلة الفلوس
مش رضى ياخده فضلت اتحايل عليه واقوله دة حقك برضة مش رضى
والله لو فى كمان شوية ناس زى دول اكيد بلدنا هتبقى احسن
ربنا يزيدهم ويحميهم ويبارك لكل حد كويس

5 comments:

Anonymous said...

طبعا مصر لازم تكون بخير

أنا قبل كدة أتسرقت منى بردو المحفظة

وكان فيها حوالى 250 جنية

ورجعلى بعد سنتين بس فيها البطاقة بس

فطبعا مصر بخير

di el2mr said...

على قد مافى ناس وحشه كتييييييير
والدنيا اصلا بقت وحشه
بس فى ناس برضو كويسين وطيبين وبراعو ربنا فى كل حاجه

ومبروك عليكى يستى رجوع المحفظه

admelmasry said...

مبرووووووووك ع المحفظة
.
.
الخير في امتي الي يوم الدين
صدق الرسول الكريم
.
.
انا حكيتلك عن الموز والبرتقال ؟؟؟

mostafa rayan said...

وانا برجة حصلي موقف مشابه بس مع الموبايل
الحمد لله مصر لسة بخير

mostafa rayan said...

تكميل للتعليق
والحمد لله بردة اننا لاقينا الحاجة فربك رؤوف رحمن رحيم