Wednesday, August 1, 2007

السويدى للكابلات

من حوالى 4 سنين لما دخلت الكلية
لما كانت صاحبتى تسألنى هتشتغلى لما تخلصى ولا لأ
أقولها لأ
لحد ما وصلت لأول سنة تخصص وهى كهربا باور
عجبتنى اوى مادة تكنولوجيا
كان فيها فصل بيتكلم عن الكابلات
ومن هنا ابتدت قصة حبى للكابلات
وكمان خدنا ورشة كابلات وانارة وعجبونى اوى
يعنى كانو اكتر ورش باستمتع بيها واحب حضورها
ولما اتدربت فى محطة للكهربا فى سنة تانية
اتكلموا معانا عن المراحل اللى بتمر بيها الكهربا من التوليد ثم النقل ثم التوزيع
وبرضة كنت مشدودة اوى للجزء بتاع النقل والتوزيع
رغم ان التوليد كمان ممتع جدا
لكن النقل والتوزيع احلى
وفكرت انى اعمل مشروع التخرج فى التوزيع
ربنا يسهل لسة ماستقرتش على مشروع
المهم ان السنة اللى فاتت سألنى واحد زميلى
انتى هتشتغلى بعد التخرج؟؟؟؟؟
قلت له لأ
قاللى بس حرام تعبك 5 سنين فى الكلية يتركنو جنب الحيط
قلت له رد قال عليا بعدة انى مجنونة
ايه هو الرد؟؟؟
قلت له انى مش هاشتغل عشان الكلام بتاع احقق ذاتى ويبقى معايا فلوس
انا هاشتغل حاجة انا باحبها ولو ملقتش شغل انا باحبه مش هاشتغل
يعنى شغلى هيكون للاستمتاع بحاجة انا عايزة اعملها وافكر فيها
بس فقاللى انتى مجنونة
انا مش حاسة ان دة جنون
هو فيه جزء من الجنون لكن لو كل حد اشتغل عشان هو بيحب الشغل دة هيكون انتاجة فى مجاله اكبر من انه يبقى مفروض عليه شغل معين هو مش عايزة
اما بقى ليه انا مسمية الموضوع باسم السويدى للكابلات
فدة بسبب حبى الشديد للكابلات
وواضح ان المصنع دة متميز جدا
عشان كدة حلم من احلامى انى اشتغل فيه
لكنى مش هاشتغل لمجرد انى باحب المجال دة
الدنيا اكبر من كدة بكتيييييييييييييييييييييييييير
والموضوع اصعب من كدة بكتيييييييييييييييييييييييييير

5 comments:

marktwain said...

سؤال هو الكابلات كام مللي لو سمحتي ؟ و هو نحاس و الا شعر؟
سؤال تخصصي شوية هو مسحوب على كام مرحلة ؟
سلامي لدكتور سليمان مبروك

dramaqueen said...

الكابل بيكون كام مللى على حسب احتياجنا له فى اى مكان واد ايه عايزينه يشيل تيار
اما نحاس ولا شعر فانا ماعرفش الفرق بينهم بصراحة
يعنى ايه مسحوب على كام مرحلة؟؟؟؟
مين دكتور سليمان مبروك
انا اعرف د/ سليمان شرف

funckydoctor said...

كلام عاقل جدا أدهشنى

Unknown said...

بالنسبة لموضوع الكابلات الواد ده بيشتغلك والنحاس ولا الومنيوم وموضوع مسحوب على كام مرحلة ده كلام ناس بتهجص أما الدكتور سليمان مبروك فدا استاذ بجامعة حلوان على ما اعتقد

Anonymous said...

ُدي رسالة قديمة نوعا.. وأعتقد إنك بالفعل اتخرجتى.. وكمان اشتغلتي.. على أى حال إذا كنتى لسه مهتمة بالشغل فى السويدى، برجاء الاتصال بى (جمال) على ٠١٠/٥٥١١٥٥٨